8 Apr 2016 -Frida Sandegård föreslås bli ny ordförande i RFSL

Pressmeddelanden arkiv 2018RFSLFoto: Mathilda Piehl

Idag presenterar valberedningen för RFSL sitt förslag på ny förbundsstyrelse. Valberedningen föreslår Frida Sandegård till ny ordförande i RFSL. Den nya styrelsen ska väljas på RFSL:s kongress i Malmö, 6-8 maj.

Frida Sandegård är 34 år och bor i Stockholm. Hon har lång erfarenhet av arbete med hbtq-personers rättigheter, sexualupplysning och maskulinitetsfrågor. Frida har bl.a. arbetat på RFSL Ungdom, RFSU Stockholm, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor och Kulturhuset i Stockholm.

– Valberedningen ser att Frida har vad som krävs för att leda RFSL, både politiskt och organisatoriskt. Hon har en bred erfarenhet av hbtq-rörelsen, inom och utom RFSL, och en tydlig bild av vilken roll hon ser att RFSL bör spela i samhället, säger Johanna Dexter Wistedt, sammankallande i valberedningen.

– Hbtq-personers livsvillkor begränsas fortfarande, och möjligheterna till ett tryggt liv ser så olika ut för olika hbtq-personer, både i Sverige och internationellt. RFSL är en stark aktör som ska fortsätta arbeta för allas rätt till ett meningsfullt liv, hälsa och arbete på lika villkor. Vi ska vara en aktuell medlemsorganisation och en självklar aktör i en bred folkrörelse för en framtid där alla oavsett identitet kan växa tillsammans, säger Frida Sandegård.

Till vice ordförande föreslår valberedningen Magnus Kolsjö, 43 år, Järfälla. Magnus har suttit i förbundsstyrelsen i två år. Han är till vardags utredare på Fackförbundet ST, och arbetade tidigare i riksdagen och på Regeringskansliet som politiskt sakkunnig för Kristdemokraterna.

– Magnus har en god kunskap om politiskt påverkansarbete och strategi, men även goda kunskaper om hur RFSL som organisation fungerar och de utmaningar organisationen står inför. Därför är Magnus en stark kandidat till posten som vice ordförande, säger Johanna Dexter Wistedt.

– Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med alla fantastiska aktivister inom RFSL. Vi har viktiga uppgifter framför oss för att skapa ett öppet Sverige där det är möjligt att komma ut och leva som den man är, men också ett Sverige där det är möjligt att komma in. Där hbtq-personer som flyr undan hot och våld i sina hemländer kan få ett tryggt hem, och där hbtq-personer släpps in utan förbehåll på arbetsplatser, i idrottsliv, religiösa samfund och olika intresseorganisationer, säger Magnus Kolsjö.

Valberedningens förslag på förbundsstyrelse, i sin helhet

Ordförande: Frida Sandegård, Stockholm (nyval)

Vice ordförande: Magnus Kolsjö, Järfälla (nyval på posten, omval till styrelsen)

Kassör: Niclas Sandin, Norrtälje (omval)