1 aug – RFSL inleder samarbete kring familjejuridisk rådgivning

I samband med Stockholm Pride presenterar RFSL ett nytt samarbete med Familjens jurist som kommer ge RFSL:s medlemmar tillgång till familjejuridisk rådgivning till rabatterade priser. Familjens jurist är Sveriges största juristbyrå inom familjejuridik och har kontor över hela Sverige. De har också specialkompetens inom juridiska frågor som kan vara aktuella för hbtq-personer och stjärnfamiljer.

– Hbtq-personer som bildar familj stöter på samma juridiska frågor som andra familjer men det finns även frågeställningar som är unika och som kan kräva särskild juridisk kompetens. Jag är därför glad att vi nu inleder ett samarbete med Familjens jurist som både har kontor över hela Sverige och kan möta våra medlemmar där de bor, och har en spetskompetens när det kommer till hbtq-juridik, säger Magnus Kolsjö, RFSL:s tillförordnade förbundsordförande.

Familjens jurist kommer finnas med i RFSL:s tält i Pride Park från onsdag till lördag och även delta i ett seminarium i Pride House på torsdag den 3 augusti klockan 17:00 om juridik för stjärnfamiljer och vilka familjerättsliga frågor en bör tänka på vid internationella förhållanden, till exempel vid flytt inom Europa.

– Familjens jurist har under många år byggt upp en särskild kompetens kring de juridiska frågor som rör stjärnfamiljer. Vi är stolta över att nu få ingå ett samarbete med RFSL och kunna erbjuda den kunskap vi har till fler personer, säger Ewa-Maria van der Kwast, affärsutvecklingssamordnare hos Familjens jurist.

Mer information om medlemserbjudandet och hur en bokar möte med familjens jurist kommer inom kort att finnas på rfsl.se/medlemsfoermaaner